Μηλιές-Νεοχώρι

Απόσταση: 12,7 χλμ.
Διάρκεια: 5 ώρες (με στάσεις)
Υψόμετρο: από 380 μ. (Μηλιές) σε 460 μ. (Νεοχώρι)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι (Παναγία Τουρκογιάννη)
            Το πρώτο μισό της πορείας αυτής γίνεται κυρίως σε καλντερίμι και το δεύτερο μισό σε αγροτικό δρόμο, με τμήματα μονοπατιού. Περνούμε από τα δύο παλιά μοναστήρια του Αγίου Νικολάου και της Παναγίας Τουρκογιάννη, από τα οποία σώζεται σήμερα μόνο το καθολικό, καθώς και δίπλα στην τεχνητή λίμνη του φράγματος Παναγιώτικου στο Πλατανόρεμα. Καλό είναι να φορούμε μακριά παντελόνια και να έχουμε μαζί μας ένα κλαδευτήρι, γιατί κοντά στο Νεοχώρι θα συναντήσουμε ακαθάριστα βάτια.
        Το πρώτο τμήμα είναι το ίδιο όπως στη διαδρομή Μηλιές-φράγμα Παναγιώτικο-Μπούφα. Ξεκινώντας από την πλατεία των Μηλεών, ακολουθούμε την άσφαλτο προς Βόλο. Εκατόμέτρα πιο κάτω, μόλις περάσουμε ένα πάρκινγκ που βρίσκεται κάτω δεξιά μας και ο δρόμος κάνει ελαφρά στροφή δεξιά, φεύγουμε λοξά  αριστερά σε φαρδύ πλακόστρωτο, που αρχικά ανηφορίζει ελαφρά. Σε τριπλή διασταύρωση παίρνουμε το δεξιότερο, που σε λίγο αρχίζει να κατηφορίζει. Το καλντερίμι γίνεται τσιμεντόδρομος και βγαίνει στην άσφαλτο που πάει προς Τσαγκαράδα στο τελευταίο σπίτι του χωριού, σε σημείο όπου η άσφαλτος κάνει αριστερή στροφή και υπάρχει καθρέπτης ελέγχου της κυκλοφορίας.
Πηγαίνοντας προς Παυλάκια
              Κατηφορίζουμε λοιπόν στο καλντερίμι που συνεχίζει απέναντι προς μια κατάφυτη ρεματιά. Σε μια αριστερή στροφή που κάνει το καλντερίμι παρακάτω, έρχεται από δεξιά διακλάδωση που εξυπηρετούσε αυτούς που έρχονταν από το σταθμό του τρένου. Αυτή η διακλάδωση καταλήγει στην κύρια άσφαλτο Μηλεών-Βόλου, διακόσια μέτρα πιο κάτω από τη διασταύρωση που οδηγεί στο σταθμό του τρένου, πάνω σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου καθώς αυτός κατηφορίζει για Βόλο.
        Το καλντερίμι μας, που διατηρείται καθαρό και σε καλή κατάσταση, περνάει τη ρεματιά (Κακόρεμα) και ανηφορίζει στην απέναντι πλαγιά, έχοντας στα δεξιά έναν ελαιώνα. Φθάνοντας επάνω στη ράχη, όπου συναντάμε αγροτικό δρόμο, υπάρχει διακλάδωση του καλντεριμιού. Εμείς στην παρούσα καταγραφή πήραμε τον δεξιό (νοτιότερο) κλάδο, που αρχικά ακολουθεί την πορεία του δρόμου (φαίνεται το καλντερίμι μέσα στο δρόμο που κατηφορίζει, κατόπιν πάει λοξά δεξιά αλλά είναι προς το παρόν κλεισμένο) και παρακάτω, καθώς ο δρόμος κάνει δεξιά στροφή, φεύγει από την αριστερή πλευρά του δρόμου κατηφορικό μονοπάτι, που γρήγορα όμως ξαναγίνεται εντυπωσιακό καλντερίμι και περνά μικρό ρέμα. Αμέσως φεύγει αριστερά στενό μονοπάτι προς τον Άγιο Νικόλαο και το ακολουθούμε, αφήνοντας το καλντερίμι το οποίο συνεχίζει μετά το ρέμα, ανηφορίζει βγαίνοντας σε ελαιώνα και από εκεί σαν στενός αγροτικός δρόμος βγαίνει σε χωματόδρομο που έρχεται από τον οικισμό Σταυροδρόμι, δίπλα στο μνήμα τριών παλικαριών που εκτελέσθηκαν από τους Γερμανούς στην Κατοχή.
Εσωτερικό Αγίου Νικολάου

Ο αριστερός τώρα κλάδος του καλντεριμιού από τη διακλάδωση που προανέφερα, διασχίζει λοξά τον αγροτικό δρόμο και κατηφορίζοντας ελαφρά βγαίνει σε άλλο δρόμο, ο οποίος εκατό μέτρα πιο κάτω μας οδηγεί (είναι η συντομότερη εναλλακτική διαδρομή) στην ιστορική εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Αξίζει να επισκεφθούμε το μνημείο αυτό, απομεινάρι από το μοναστήρι που υπήρχε παλαιότερα εδώ. Δυστυχώς, δεν θα μπορέσουμε να δούμε τις αξιόλογες τοιχογραφίες στο εσωτερικό του ναού, παρά μόνο στα κλεφτά από κάποια χαραμάδα της ξύλινης πόρτας εισόδου που παραμένει κλειδωμένη.

Ο Άγιος Νικόλαος στα Παυλάκια
         Πηγαίνοντας  προς τα επάνω στον χωματόδρομο, μετά από την αριστερή στροφή που κάνει φεύγοντας από τον  Άγιο Νικόλαο, πάμε δεξιά σε στενότερο χωματόδρομο και μετά από λίγα μέτρα βρίσκουμε στα αριστερά μας τη συνέχεια του καλντεριμιού, το οποίο προς τα δυτικά είναι κλεισμένο από βλάστηση, αλλά από το σημείο αυτό και πέρα είναι καθαρό και το ακολουθούμε με κατεύθυνση ανατολική. Προσπερνούμε εγκαταλελειμμένα κτήματα και αφού περάσουμε δύο μικρές ρεματιές, το καλντερίμι τελειώνει καθώς βγαίνει σε αγροτικό δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε ανηφορίζοντας. Η ευρύτερη περιοχή εδώ λέγεται Παυλάκια.
           Παραπάνω, βγαίνουμε στον χωματόδρομο που έρχεται από τον οικισμό Σταυροδρόμι. Αν πάμε δεξιά, θα βγούμε στομνήμα των εκτελεσθέντων που προανέφερα και θα συναντήσουμε τον άλλο (νοτιότερο) κλάδο του καλντεριμιού. Ετσι μπορούμε να κάνουμε ένα κύκλο για να επιστρέψουμε στις Μηλιές. Όμως, για να συνεχίσουμε προς το Νεοχώρι, πάμε αριστερά (ανατολικά) και σε εκατό μέτρα δεξιά (νοτιοανατολικά) σε στενότερο χωματόδρομο, που μας βγάζει σε πλάτωμα με ένα αλώνι αριστερά και μια σειρά από κυπαρίσσια στα δεξιά.
        Εδώ υπάρχει διασταύρωση μονοπατιών. Ενα μονοπάτι κατηφορίζει δεξιά μετά τα κυπαρίσσια προς νότον, κατευθυνόμενο προς το φράγμα Παναγιώτικο. Εμείς αμέσως μετά το αλώνι πάμε αριστερά, βρίσκουμε μονοπάτι που κατηφορίζει προς τα ανατολικά και περνάμε μικρή ρεματιά. Αφήνουμε γκρεμισμένο καλύβι δεξιά μας και σε διχάλα μονοπατιών πάμε δεξιά. Κινούμαστε σε περιοχή που κάηκε σε πρόσφατη πυρκαγιά, αλλά έχει κιόλας πρασινίσει ξανά. Περνούμε και δεύτερο ρέμα και κατόπιν συναντούμε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε κατηφορίζοντας. Προς τα κάτω βλέπουμε το φράγμα Παναγιώτικο με την λίμνη που έχει δημιουργηθεί μέσα στο Πλατανόρεμα, μια όμορφη και γαλήνια εικόνα.
H λίμνη-βιότοπος στο Πλατανόρεμα

Λίγο παρακάτω έχουμε διασταύρωση δρόμων, όπου πάμε αριστερά. Μετά από πορεία δύο χιλιομέτρων περίπου στο δρόμο, εκεί όπου έχουμε ένα κτήμα στα αριστερά μας, υπάρχει διασταύρωση δεξιά που κατηφορίζει και σύντομα μας φέρνει στο παλιό μοναστήρι της Παναγίας Τουρκογιάννη, από το οποίο διατηρείται ανακαινισμένο μόνο το καθολικό. Η εικόνα της Παναγίας φυλάσσεται στο Νεοχώρι και μεταφέρεται εδώ την ημέρα της γιορτής της.
Παναγία Τουρκογιάννη

Συνεχίζουμε στο δρόμο που κατηφορίζει προς ένα ρέμα, περνώντας δίπλα από τα καμένα και κομμένα κυπαρίσσια που όριζαν το μονοπάτι παλιά. Τώρα είναι αδιάβατο και έτσι συνεχίζουμε λίγο ακόμα στο δρόμο, μέχρι που φθάνουμε σε αντλιοστάσιο. Εδώ πάμε αριστερά και βαδίζουμε  για λίγο παράλληλα με το ρέμα, κατόπιν το περνούμε και ανηφορίζουμε στην άλλη όχθη σε εγκαταλελειμμένο δρόμο προς τα νοτιοανατολικά. Η βλάστηση με βάτια μας δυσκολεύει λίγο, αλλά με λίγη προσοχή φθάνουμε τελικά σε αγροτικό δρόμο, που ακολουθούμε αριστερά ανηφορίζοντας και ο οποίος μας φέρνει στο Νεοχώρι. Μπαίνουμε στην κύρια άσφαλτο, περνούμε ένα γεφυράκι στην είσοδο του χωριού και πάμε αριστερά σε πλακόστρωτο δρόμο-καλντερίμι που μας φέρνει στην πλατεία.

About pelionwalks

We are a society who promote the restoration and use of old footpaths in the South Pelion area.
This entry was posted in Walk Descriptions. Bookmark the permalink.