Άφησσος-Νιάου (Αφέτες)

Νιάου (Αφέτες)

Απόσταση: 5,1 χλμ. (με επιστροφή)
Διάρκεια: 2 ώρες με επιστροφή, καθαρός χρόνος πορείας 1.35′
Υψόμετρο: από 0 μ. (Άφησσος) σε 252 μ. (πλατεία Νιάου)
Σήμανση: στρογγυλά πινακιδάκια, κόκκινα σημάδια
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι

Κατεβάστε ίχνος GPS:   Η διαδρομή στο Wikiloc   Η διαδρομή στο Everytrail

Σε αυτήν τη διαδρομή, ανηφορίζουμε από την Άφησσο προς το χωριό Αφέτες (με παλαιότερο όνομα  Νιάου, σλαβικό τοπωνύμιο που σημαίνει μαντρί), ακολουθώντας  την κοίτη ενός ρέματος, σε μια συναρπαστική αλλά και απαιτητική πορεία. ‘Οπως είναι φυσικό, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί αν ο καιρός είναι βροχερός, και σε τέτοια περίπτωση το καλύτερο θα είναι να την αποφύγουμε. Στη συνέχεια, επιστρέφουμε στην Άφησσο από την κύρια διαδρομή, που περνά από το νεκροταφείο της Νιάου και μας προσφέρει υπέροχη θέα προς τη θάλασσα.

Αρχίζοντας από την παραλία του Αμποβού στην Άφησσο, στη γωνία του κέντρου ”Mαραμπού”, ακολουθούμε τον τσιμεντόδρομο που ανηφορίζει ελαφρά, κάθετα προς την παραλία, με κατεύθυνση αρχικά ανατολική. Μετά από επτακόσια μέτρα περίπου, ο δρόμος στρίβει απότομα δεξιά και γίνεται άσφαλτος, ανηφορίζοντας προς Νιάου. Εμείς στο σημείο αυτό συνεχίζουμε ευθεία μπροστά προς βορράν σε στενό αγροτικό χωματόδρομο και αμέσως σε διχάλα πάμε αριστερά. Ο δρόμος μας πορεύεται δίπλα στην κοίτη του Χαλορέματος και μετά από λίγο, ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια, μπαίνουμε στην κοίτη και βαδίζουμε πλέον μέσα στο  ρέμα, σε ένα εντυπωσιακό και άγριο σκηνικό ανάμεσα στις βραχώδεις όχθες, κάτω από τη σκιά των δέντρων και το κελάιδισμα των πουλιών. Η πορεία μας δεν έχει μεγάλη δυσκολία, οπωσδήποτε όμως χρειάζεται αυξημένη προσοχή για να μην παραπατήσουμε σε κάποια πέτρα, ιδίως αν είναι βρεγμένη από την υγρασία του φαραγγιού. Μοιάζει απίστευτο, όμως αυτό το μονοπάτι ήταν σε κανονική χρήση έως και τη δεκαετία του `70. Άλλοτε βαδίζουμε μέσα στην κοίτη και άλλοτε δίπλα της δεξιά ή αριστερά, σε παράλληλο μονοπάτι. Πιο πάνω έρχεται και άλλο ρέμα από δεξιά (Καλαρρύτες) και ενώνεται με το δικό μας.
      Μετά από πορεία ενάμισυ χιλιομέτρου περίπου μέσα στο φαράγγι φθάνουμε σε βράχο, όπου φυτρώνει ένα πανύψηλο πλατάνι. Εδώ, τα δραστήρια μέλη του πολιτιστικού συλλόγου Αφετών σχεδιάζουν να κατασκευάσουν ξύλινη πεζογέφυρα, για να διευκολύνουν την πρόσβαση. Προς το παρόν, ανεβαίνουμε με λίγη δυσκολία στο βράχο και βρίσκουμε καλντερίμι, που ανηφορίζει έντονα αφήνοντας το ρέμα στα αριστερά. Αν κάνουμε αυτή τη διαδρομή αντιστρόφως (κατηφορίζοντας από Νιάου), χρειάζεται πολλή προσοχή για να μήν γλιστρήσουμε, ιδίως αν οι πέτρες είναι βρεγμένες. Εδώ θα βοηθούσε αν υπήρχε μια κουπαστή για να κρατιέται κανείς.
Καλντερίμι στη Νιάου

Περνούμε δίπλα από τη βρύση Καρκαντέλη και λίγο παραπάνω, μπαίνοντας μέσα στο χωριό, διασχίζουμε τσιμεντόδρομο και συνεχίζουμε σε καλντερίμι ανηφορίζοντας συνεχώς, για να φθάσουμε τελικά στη νoτιοανατολική πλευρά της πλατείας, όπου υπάρχει και η εκκλησία του Τιμίου Προδρόμου.

Πλατεία Νιάου
     Αφού κάνουμε μια στάση για να ξεκουραστούμε στην όμορφη πλατεία της Νιάου, βαδίζουμε δίπλα στην εκκλησία σε πλακοστρωμένο δρόμο και βγαίνουμε στο πάρκινγκ. Από εκεί, στρίβοντας αμέσως αριστερά, κατηφορίζουμε σε καλντερίμι και περνούμε το ρέμα του Φραγκάκη από το ομώνυμο πέτρινο τοξωτό γεφύρι. Κατηφορίζουμε για λίγα μέτρα ακόμα σε τσιμεντόδρομο και μετά πάμε δεξιά σε ανηφορικό δρόμο-καλντερίμι, που μας φέρνει στο νεκροταφείο του χωριού.
Γεφύρι Φραγκάκη

Ακολουθούμε πλέον τον ασφαλτόδρομο που κατηφορίζει και έχει δυστυχώς καλύψει το καλντερίμι. Παρακάτω, εκεί όπου ο δρόμος κάνει μια κλειστή αριστερή στροφή, διατηρείται ένα τμήμα καλντεριμιού στο εσωτερικό της στροφής και κόβουμε δρόμο από εκεί, προσέχοντας τα κόκκινα σημάδια. Μετά από ακόμα πεντακόσια μέτρα στην άσφαλτο, έχουμε δεξιά μας νεόκτιστο τουριστικό συγκρότημα (βίλες Καραβιά).

Άφησσος

Κανονικά, το καλντερίμι συνέχιζε όπως πάει η άσφαλτος ευθεία προς νότον και παρακάτω  γίνεται τσιμεντόδρομος, που κάνει έναν κατηφορικό ελιγμό και καταλήγει προς τα δεξιά στην πλατεία  της Αφήσσου. Για να αποφύγουμε όμως ένα μεγάλο κομμάτι πορείας στην άσφαλτο, προτείνουμε να ακολουθήσουμε εδώ μιαν εναλλακτική διαδρομή. Έτσι, στην επάνω γωνία της περίφραξης του συγκροτήματος, στρίβουμε δεξιά κατηφορίζοντας σε δρόμο-μονοπάτι με κατεύθυνση νοτιοδυτική. Τελειώνοντας ο περίβολος, έρχεται από αριστερά στενός αγροτικός δρόμος. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία, έχοντας άλλη περίφραξη αριστερά μας που λίγο πιο κάτω γίνεται πεζούλα με ξερολιθιά. Ακολουθώντας την πεζούλα, στρίβουμε αριστερά και συνεχίζουμε παρακάτω δεξιά σε κατηφορικό μονοπάτι με στοιχεία καλντεριμιού, που τελικά  βγαίνει σε ασφαλτόδρομο. Αρχίζουμε πλέον να συναντούμε τα πρώτα σπίτια της Αφήσσου. Μετά από εκατό μέτρα στην άσφαλτο, πάμε αριστερά σε τσιμεντόδρομο, ο οποίος παρακάτω είναι πλακοστρωμένος. Στο τέρμα στρίβουμε δεξιά και αμέσως αριστερά στη γωνία του ξενώνα ”Garden of Eden” και ακολουθούμε φαρδύτερο πλακόστρωτο, που μας φέρνει σύντομα στην πλατεία της Αφήσσου, δεξιά  από τη βρύση κοιτάζοντας τη θάλασσα.

Πλατεία Αφήσσου

About pelionwalks

We are a society who promote the restoration and use of old footpaths in the South Pelion area.
This entry was posted in Walk Descriptions. Bookmark the permalink.